woensdag 18 februari 2009

Spacedisco

Weer zo'n mooi genre: spacedisco! Of wat dacht u van Hi-NRG? Voor de meesten zegt Italodisco al zo goed als niets. Laten we daarom maar eens beginnen met een korte uitleg over een vergeten genre bij uitstek: Spacedisco. En daarbij kijken we natuurlijk ook naar hoe we dit in een historische context kunnen plaatsen.

Misschien is spacedisco voor de meer ingewijde muziekfanatici wel voorbijgegaan zonder dat ze het in de gaten hadden. Het was en is namelijk net zo goed te scharen onder eurodisco en italodisco als nodeloos het spectrum van muziekgenres uit te breiden. Maar dat geeft je natuurlijk wel weer de mogelijkheid om even te pochen met gave muziektermen. Probeer eens "Ik ben helemaal down met de spacedisco de laatste tijd weet je, echt groovy!" op verschillende feesten en partijen, vooral schoonouders zullen veel respect hebben en antwoorden met "Goh, wat interessant zeg!" :-) Wat in eerste instantie opvalt aan spacedisco is natuurlijk het thema. Science fiction en Space lijken zoveel mogelijk in vanalles en nog wat gebruikt te zijn. Vooral in de titels levert dat hilarische taferelen op:

- Space - Tango in space
- The rockets - Space rock
- Universal robot band - Space disco
- The space project - Conquest of the stars
- Sheila B. Devotion - Spacer
- Sarah Brightman - (I lost my heart to a) Starship trooper
- Laurie Marshall - Disco spaceship
- Mistral - Starship 109
- Giorgio Moroder - Battlestar Galactica
- Player one - Space invaders
- Sylvia Love - Extraterrestrial lover

Ok, ik heb ze wel een beetje uitgezocht, maar ik heb er ook weer niet heel erg mijn best voor gedaan. :-)

Naast de titels is het in de clips vaak een thema, wat wederom hilarische taferelen oplevert.

Space - Running in the city (1978)


Rockets - Galactica (1980)


Naast de titels en de clips, gaat het natuurlijk ook nog om de muziek. Luister maar naar het bovenstaande voorbeeld van The Rockets en je weet waar Daft Punk de mosterd haal. Zo toevallig is het ook weer niet dat het allebei Franse acts zijn. ;-) Steeds meer acts gaan synthesizers gebruiken. Moog en Arps (analoge synthese) wordt betaalbaar voor meer mensen dan enkele rijke stinkerds, en dat is te horen ook. Daarnaast wordt de vocoder ontdekt door velen, wat samen de spacesound oplevert. Deze technologie gaat gepaard met een space- technologiehype, waarin ook films als Star wars en Close encounters of the third kind passen. Het hoogtepunt van de spacegekte was eind jaren zeventig. Het viel muzikaal gezien samen met het einde van de zwarte (Motownesque) disco en het opkomen van de Italodisco. Europa ontdekt de disco en gaat ermee aan de haal. In veel spacedisco zie je nog resten van Glamrock, wat vooral bij The rockets goed te zien is, David Bowie's Ziggy Stardust zou er zo bij kunnen staan. Helaas ging Davie Jones, zoals David Bowie eigenlijk heet, toen op een hele andere manier met synthesizers aan de slag, wat albums als Low heeft opgeleverd. Tegelijkertijd waren ze in Duitsland, Frankrijk en Italie druk met spacedisco bezig, terwijl David Bowie z'n Space oddity-tijd ver achter zich liet. Wat was hij toch vooruitstrevend. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten